Yearly Archives: 2012

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Augustin Dumay quotes Sir Colin Davis (English)

Colin-Davis

Colin-DavisWith the impending finals of the Queen Elisabeth Competition beginning this coming Monday, I would like to invite you to join me in reflecting on the following thoughts that are so contemporary in terms of interpretation, fashions, young musicians and the world of musical marketing.

 

An extract from a text by Sir Colin Davis:

Nowadays interpretation follows several different trends.

There is the industry of musicians playing their ancient instruments, following the indications given on the score. In my opinion this is a nonsense. These elements do not provide us with information as to how to play the music in different epochs nor how composers supposedly wanted it to be played.
 One day when I was young conductor and proud of respecting the instructions given, Stravinsky said to me: “My dear boy, they actually only exist at the beginning of the score“.

On the other hand, there is an ancient musical tradition to which Arthur Grumiaux belongs. A tradition of passion for music that is particularly evident in germanic countries and also represented by soloists such as Artur Schnabel, Claudio Arrau amongst others. This is the very tradition that surpasses the impact of fashion, the artifices generated by the situation of the music industry, record market and competition between the “stars”.

Nowadays everything must happen at speed. The maturation of a piece, the maturity of a human trajectory have ceased to be poles of attraction for many young performers.

The vertiginous spiral of technological perfection and technical precision distances us from the music.

“Play Wieniawski and become a celebrity”.

Arthur Grumiaux was diametrically opposed to all this superficial facility.

 

In summary, thank you dear Colin Davis for dotting the i’s and crossing the t’s even if, in my opinion, the greatest Baroque musicians such as Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner and some others also belong to the musical tradition mentioned.

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Augustin Dumay cite Sir Colin Davis (français)

Colin-Davis

Colin-DavisAu moment où vont commencer lundi prochain les finales du Concours Reine Elisabeth, méditons ensemble ces quelques pensées tellement d’actualité concernant l’interprétation, les modes, les jeunes musiciens et le monde du marketing musical.

 

Extrait d’un texte de Sir Colin Davis
À notre époque l’interprétation se divise en plusieurs tendances.
 Il y a l’industrie des musiciens jouant sur les instruments anciens, respectueux absolus des indications figurant sur la partition. À mon avis, c’est un non-sens. Ces éléments ne nous renseignent pas sur la façon de jouer aux différentes époques et prétendument voulues par les compositeurs.
 Stravinsky m’avait un jour dit alors que j’étais un jeune chef d’orchestre, fier de respecter ses indications : “mon cher garçon, elles ne se trouvent en réalité qu’en début de la partition”.
 D’un autre côté, il existe une tradition musicale ancienne à laquelle Arthur Grumiaux appartient. Une tradition de la passion pour la musique que l’on trouve notamment dans les pays germaniques également représentée par des solistes comme Artur Schnabel, Claudio Arrau, et d’autres encore. 
C’est toute cette tradition qui dépasse les effets de la mode, des artifices générés par les conjonctures de l’industrie de la musique, du marché du disque, des concurrences entre les “vedettes”.
 Aujourd’hui, tout doit être réalisé rapidement. La maturation d’une œuvre, la maturité d’un parcours humain, ont cessé d’être des pôles d’attraction pour un bon nombre de jeunes interprètes. 
La spirale vertigineuse de la perfection technologique et de la précision technique nous éloigne de la musique.
” Jouez du Wieniawski et devenez une célébrité”.
Arthur Grumiaux était diamétralement à l’opposé de toute cette facilité superficielle.

 

Pour conclure, merci cher Colin Davis de remettre l’église au milieu du village, même si à mon sens, les plus grands musiciens baroques comme Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner et quelques autres appartiennent aussi à la tradition musicale à laquelle il est fait référence.

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Deutsche Grammophon and Decca Classics celebrate the 150th anniversary of Debussy’s birth with 18-disc Edition

Debussy_DG_DECCA

Debussy_DG_DECCAThe 150th anniversary of Debussy’s birth is to be celebrated by Deutsche Grammophon and Decca Classics with a Debussy Edition stretching to 18 discs. Augustin Dumay plays Debussy’s Sonata with Marie Joao Pires.

 

The releases includes archive as well as new recordings of Debussy’s music, including orchestral works performed by The Cleveland Orchestra conducted by Pierre Boulez; piano pieces from Krystian Zimerman and Mitsuko Uchida; opera in the guise of Claudio Abbado’s recording of Pelléas et Mélisande; chamber music from the Melos Quartett, Augustin Dumay, Martha Argerich, Mischa Maisky, and Maria João Pires; and mélodies sung by Véronique Dietschy. Also included is a bonus CD of historic recordings by Ernest Ansermet, Friedrich Gulda, Gérard Souzay, Inge Borkh and others.

Classical Review, Michael Quinn

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